Do’s and don’ts bij een dreigende burn-out

Je hoort er wel eens over in je omgeving, en zo nu en dan vraag je het je af, als je ‘s ochtends in de spiegel kijkt en je weer geen zin hebt om naar je werk te gaan: ga ik ook die kant op? Ben ik bijna opgebrand?

Wat doe je als je voelt dat je langzamerhand raakt opgebrand? Er zijn een paar dingen die je in zo’n situatie altijd, soms en nooit moet doen.

Altijd

Zorg dat je begrijpt dat een burn-out voortkomt uit stress; voortdurende stress, in sommige gevallen. Als je voortdurend gestrest bent, is dat niet alleen dodelijk voor je prestaties, maar belangrijker nog: het is bijzonder ongezond voor je fysieke gestel.

Het eerste wat je in zo’n situatie moet doen is de feiten onder ogen zien. Waar heb je mee te maken? Is dit een uitdaging voor de langere termijn, of is het een ongemak waar binnenkort een eind aan gaat komen?

De volgende stap is: praat erover. Stress binnenhouden zorgt voor nog meer stress. Deel je zorgen met iemand die je vertrouwt – dat kan een leidinggevende of een collega zijn, maar ook je partner. De reden dat je dit moet doen is dat dit je helpt te ontdekken dat er iets gedaan kan worden aan deze situatie.

Stap drie: als je eenmaal door hebt dat je in de put zit, is het tijd om op te staan en omhoog te klauteren. Ga op zoek naar positief leesvoer, zorg dat je uitrust, en neem jezelf niet zo verschrikkelijk serieus.

Soms

Soms is het verstandig nog eens goed voor jezelf na te gaan wat je wilt bereiken in je leven. Als een burn-out langer duurt, kan het goed zijn dat dit het perfecte moment lijkt om een nieuwe richting in te slaan. Pas daar mee op. Zorg dat je eerst heel goed begrijpt hoe je in die burn-out terecht bent gekomen, wat je eigen aandeel daarin is geweest, en dat je weet wat je moet doen om te voorkomen dat je opnieuw in zo’n situatie verzeild raakt.

Het gras is niet automatisch groener aan de overkant. Het is goed mogelijk dat je je gras gewoon wat beter moet verzorgen.

Nooit

Het is nooit verstandig om in tijden van stress of grote onzekerheid belangrijke beslissingen te nemen die bepalend kunnen zijn voor de rest van je leven. In je huidige gemoedstoestand is het bijvoorbeeld niet aan te raden je baas te laten weten dat hij die baan van je ergens kan steken waar de zon niet schijnt.

Aan de andere kant is dit ook niet het moment om gewoon maar door te blijven gaan en te hopen dat het allemaal vanzelf voorbij gaat. Dat is de belangrijkste les: er zal nooit iets vanzelf verbeteren aan je situatie als je zelf geen actie onderneemt.