10 tips om stress op het werk in toom te houden

Stress op het werk: laat ons eerlijk zijn, we krijgen er allemaal weleens mee te maken. Dat is perfect normaal. Problematisch wordt het wanneer die stress blijft aanhouden en wanneer je hem niet meer de baas kunt. Deze 10 gemakkelijke tips helpen je om dat vieze beestje in toom te houden! 

 1. Vraag hulp aan collega’s als je iets niet gedaan krijgt

We snappen het wel: je legt je op een taak toe en wil die zelf tot een goed einde brengen. Maar als er dan iets niet lukt, hoef je dat niet allemaal zelf te dragen. Integendeel: als je collega’s aanspreekt, kan je dat veel frustraties en tijdverlies besparen. En het doet helemaal geen afbreuk aan je capaciteiten. Het enige wat je doet, is zin voor samenwerking tonen en het groepsgevoel versterken. Daar is nog niemand aan gestorven!

2. Hou je smartphone uit de buurt

Altijd en overal bereikbaar zijn is moordend voor je concentratievermogen. Ben je aan een taak bezig die uiterste focus vereist? Leg je smartphone dan ver weg en schakel alle meldingen en beltonen uit. Je zal zien dat je plots veel efficiënter werkt! Achteraf kan je dan een momentje volop genieten van smartphonetijd – zolang je hem daarna maar weer uit het zicht legt.

3. Spring efficiënt om met je mailverkeer

Ook hier geldt het principe dat je heus niet altijd onmiddellijk moet reageren op binnenkomende prikkels. Reserveer een vast tijdsslot waarin je mails leest én behandelt. Zo word je enerzijds niet voortdurend uit je concentratie gehaald en krijg je anderzijds niet het gevoel dat er zaken aanslepen. Dat doet wonderen voor je gemoedsrust!

4. Maak deadlines bespreekbaar

Krijg je nu al de kriebels als je aan een nakende deadline denkt? Praat erover. Wie weet is er wel wat uitstel mogelijk: voor hetzelfde geld stuur jij iets door op woensdag en kan de ontvanger er zelf pas vrijdag naar kijken wegens tijdsgebrek van zijn kant. Dan kan je beter de agenda’s op elkaar afstemmen, dat komt beide partijen ten goede.

5. Stop met je lunchpauze over te slaan!

Dit is echt een hele belangrijke. Er even tussenuit samen met collega’s is uitermate heilzaam voor de moraal en voor de werklust. Let erop dat je tijdens de pauze niet voortdurend over het werk babbelt, laat alles even los!

6. Fleur je bureau op

Klinkt misschien banaal, maar het is veel aangenamer werken aan een bureau waar jij je thuis voelt. Je kan dat gevoel teweegbrengen met een aantal kleine, makkelijke ingrepen: een persoonlijke koffietas, een leuke fotokader, een zuiverende plant, enz. Weg met steriliteit, hallo gezelligheid!

7. Laat je niet beïnvloeden door pessimisten

Klaagt er iemand over een lastige klant of over de werkdruk? Probeer er vooral niet in mee te gaan. Probeer in plaats daarvan de zaken in perspectief te plaatsen – er is echt licht aan het einde van de tunnel, vergeet dat nooit.

8. Ga op tijd naar huis

En werk daar zo weinig mogelijk verder, thuistijd is thuistijd. Probeer zoveel mogelijk structuur in je werkritme te brengen. Uitzonderingen niet te na, ga je best elke dag rond hetzelfde uur naar huis. Zo heb je voldoende tijd om je batterijen op te laden en geef je meteen ook duidelijke grenzen aan. En als je dan toch eens wat langer moet blijven, heb je nog genoeg energie in je de tank.

9. Moet ik dit nu doen?

Veel taken die simultaan verlopen? Stel jezelf de vraag: ‘moet ik dit nu doen?’ Daarmee bedoelen we: a) ben jij diegene die de taak in kwestie moet bolwerken? b) ben je wel op een efficiënte manier aan je taak bezig? c) moet deze taak echt nu gebeuren? d) moet je eigenlijk wel iets doen? Misschien wilde iemand je gewoon op de hoogte brengen van iets, zonder onmiddellijke verwachtingen van jouw kant.

10. Maak tijd voor een babbeltje met de collega’s

Net zoals het belangrijk is om tijdens je lunchpauze te ontspannen met je collega’s, is het belangrijk om ook doorheen de werkdag af en toe gewoon een kort praatje te slaan. De boog moet niet voortdurend gespannen staan. Groepsgevoel en collegialiteit zijn cruciaal voor de werksfeer. Jullie trekken immers allemaal aan hetzelfde zeel – samen kunnen jullie die stressmomenten de baas!